DOBRÝ AUTOR MYSLÍ NA ČTENÁŘE

Každý autor který chce čtenářům něco sdělit, musí vědět co jim chce sdělit a proč právě toto téma je pro čtenáře významné. Dále by měl autor vědět, jak to chce svým čtenářům sdělit. Z právě vyslovených zásad vyplývá, že středobodem snažení každého autora by měl být budoucí čtenář. Ten by měl být pro autora rozhodujcíím kritériem při rozhodování o obsahu i formě textu. Sice jsem se podobnému tématu věnoval v článku ze 17. srpna tohoto roku. Téma považuji za natolik významné, že se k němu vracím ještě jednou.

Je-li čtenář ústředním motivem článku pro autora, vyplývá z toho logicky požadavek,  aby alespoň přibližně znal okruh čtenářů, které chce svým textem oslovit. Vůbec  to nemyslím nějak osobně, ale spíš v rovině obecné. Vědět co nejvíce o čtenářově odbornosti, vzdělání, alespoň přibližně o jeho zájmech a zaměření. Pokud se podaří takto definovanou skupinu správným způsobem oslovit, pak má snaha autora smysl a očekávanou odezvu.

Jak si takovou skupinu čtenářů může autor vytvořit? Nejdříve  ji tvoří zcela „virtuálně“. Využívá svých schopností a znalostí, odbornosti a zkušeností k oslovení skupiny, na kterou své snažení zaměřuje. Ideální je, když může budoucí text dát pořečíst, nebo alespoň jeho myšlenky konzultovat ze živými a konkrétními lidmi – přáteli, kolegy, spolupracovníky. Píše-li autor na jedno místo opakovaně, postupně si vytvoří okruh čtenářů, kteří jeho texty automaticky čtou, přemýšlí nad ním a reagují na něj. Dokonce někteří na autorovi vyžadují další příspěvky. V nejlepším případě sami přicházejí s náměty, o kterých by měl ještě napsat.

Mám to štěswtí, že se mi několikrát podařilo takový okruh poučených a aktivních čtenářů vytvořit v médiu, se kterým jsem spolupracoval. Přál bych si, aby se podařilo podobnou spřízněnou komunitu vytvořit i na tomto blogu. Zatím si vyměňuji názory formou dialogu s Ondřejem Neumajerem. Ale stále věřím, že se k nám časem přidají další čtenáři. Nebo si na tomto místě vytvoří někdo další svůj vlastní blog, do kterého budeme moci my čtenáři vstupovat a vyměňovat si své názory na situaci ve školství a zkušenosti s realizací reformy.