Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

KANTOROVA PROFESNÍ POUŤ

Nemám na mysli životní osudy učitele, přestože by samy stačily na celé romány. Myslím jeho profesní dráhu. Na počátku je prvá „štace“ s prvými žáky, ředitelem a kolegy. A jak jdou léta, tak se spolu s nimi mění místa  jeho školního působení a vše co s tím souvisí. Až přijde konec cesty a „štace“ poslední. Čas vhodný k zamyšlení a zobecnění získaných zkušeností.

Nevím, zda má výhodu ten, kdo prožil celou svoji kariéru na svém prvém místě, na stejné škole, proti tomu, kdo jich během kariéry vystřídal více. Já se mohu považovat za cestovatele, protože jsem měnil místo 5x a působil tak na 6 školách. Přesněji na pěti, protože na jedenu jsem se po létech znovu vrátil.

  V každém případě je to cesta pro učitele-cestovatele poučná a zajímavá. Prošel jsem školami venkovskými i městskými, malými i těmi největšími. Potvrzuji, že nejsou místa, kde bych nebyl něčím překvapen, velmi často i zaskočen. Bohatá zkušenost z profesních výletů mi dovoluje srovnání a nutí mne k zobecnění některých zkušeností. Postavení a práce učitele na malé škole na venkově je diametrálně jiná, než na škole se stovkami žáků v  městě větším.

  Vesnická škola je jako velká rodina. Všichni se důvěrně znají. Rodiče, učitelé i žáci o sobě vědí skoro všechno. Pro učitele je to výhoda, ale někdy i těžký úděl. Jak reagovat při řešení přestup žáka, když známe dopředu reakci rodičů a jeho příbuzných? Lze dobře odhadnout dopady, jaké bude mít zvolený trest na celou rodinu. Učitel se na venkově před veřejností nikam neschová. Tak jako on ví vše o svých žácích, vědí vše o něm i jeho žáci a rodiče.  Vědí o jeho neřestech, slabostech a dovedou mu je v pravý čas připomenout.

  V prostředí velké městské školy je větší anonymita, připusťme i soukromí pro učitele a jeho rodinu. Obě strany se znají zpravidla jen ze školního prostředí a v konfliktních situacích se vše řeší podle Školního řádu, málo ovlivněno rodinným zázemím a poměry mimo školu. Na velké škole je větší zastupitelnost kolegy v situacích, kdy je nezbytná učitelova nepřítomnost na škole.  Na venkovské škole je dobrý učitel oceňován a hodnocen veřejností  z osobní znalosti, je pro ni ještě skutečnou autoritou.

Těžko rozsoudit, kde se cítí učitel lépe a kde má k práci lepší podmínky. Na základě svých životních zkušeností si myslím, že každá alternativa má své klady i zápory. Podstatný je přístup a zájem samotného učitele. Jako kantor lze pohořet na každé škole, nebo se naopak stát Amosem. Vždycky záleží na tom, zda svoji práci beru vážně a s plným nasazením. Je pravda, že změna pracovního místa je pro učitele těžká, jako u málokterého jiného povolání. Poznání prostředí, zvyků a tradic nového místa, doba než žáci pochopí nároky nového učitele a jeho metody práce, se počítá spíše na roky. Proto si myslím, že je určitou výhodou pracovat dlouhodobě na jedné škole. Postupně učit děti svých žáků, protože takové poznání je nenahraditelné. Na druhou stranu profesionalitě působeni prospívá každá změna, která je pro učitele novou zkušeností a příležitostí být stále lepší a pro žáky užitečnější.

 

 

 

 


    nikdo zatím nehodnotil

Komentáře jsou uzavřeny.