MÁ ŠKOLA SVĚ ŽÁKY ORGANIZOVAT ?

Společenské a zájmové organizace vždy měly snahu využít školního prostředí k působení na děti a mládež. Jejich zájem se v různých dobách setkával s rozdílnou podporou. Je taková snaha žádoucí a má škola podpořit zájem provádět ve škole aktivity související s činností těchto institucí?

 Odpověď na otázku není vůbec jednoduchá. Možnost spoupráce zájmovými organizacemi je pro žáky určitě všestranně užitečná. Rozšiřuje jim obzory, taková užitečná činnost je může do budoucna inspirovat při hledání svého životního zaměření. Něco jiného je působění společenských a politických organizací, které svoji činnost podbarvují ideologicky a školu znaužívají pro své cíle. Například na to, aby prostřednictvím dětí působily na jejich rodiče, potenciální voliče politických stran.

Příkladem takové politicky působící organizace byl kdysi Pionýr. Organizace, kterou  škola nejen podporovala, ale sama zřizovala a  ovlivňovala její činnost. Mám své vzpomínky na školní léta, kdy jsme měli svoji třídní pionýrkou organizaci – Pracovala zcela pod patronátem naší třídní učitelky. Z pozice třídní  učitelky ovlivňovala složení oddílové rady, chodila na naše pionýrské schůzky, a pokud nepřišla naše vedoucí, tak ji také sama vedla. Pro nás  to bylo tím pádem  jenom pokračování dopolední školní výuky. Přesto jsme si nedovolili absenci, protože účast byla školou sledována a vyhodnocována. Problém byl v obsahu činnosti. Vyměnilo se nám během docházky několik oddílových vedoucích. Většina byla bezradných a nevěděla jak a čím nás zabavit, aby nás to alespoň trochu zajímalo. Takže se při schůzce vždy na začátku  „dělala politika“ a zbytek schůzky jsme si různě hráli, nebo se bavili činnostmi odpovídající našemu věku a ročnímu období. Nedá se říci, že bychom na taková setkání chodili neradi, nebo jen z donucení. Bylo pro nás zajímavé prožít ve škole chvíle se svými spolužáky (a někdy i učiteli) v jiné činnosti, než bylo učení. Lépe jsme se přitom navzájem poznali a v činnosti se také mnohé užitečné naučili. Schůzky a činnost v nich nás učily disciplíně, plnění různých povinností, naplňování funkcí a zodpovědnosti za ně. To nebylo pro život k zahození a určitě nám to něco dalo.

     Veškerá činnost a její efekt  se odvíjela od kvality a schopností vedoucích. A to byl největší kámen úrazu. Přestože v mém dětství na naší konkrétní škole  šlo většinou o studenty místní pedagogické školy –  tedy budoucí učitele, většina z nich neměla s činností s dětmi žádné zkušenosti. A podle toho jejich snaha vypadala. Svoji roli nezvládali a my jsme místo nějaké organizované činnosti hodně zlobili, jejich nápady  a výzvy k smysluplné činnosti ignorovali a dělali si tam, co jsme chtěli. Právě proto byla nutná přítomnost naší třídní, která nás v jejich průběhu umravňovala. Později jako mladý učitel jsem si roli vyměnil a viděl, jak je těžké naplnit poslání organizace ve školním prostředí. Pochopil jsem, jak je těžké naplnit nějaká daná pravidla v podmínkách tak různorodého žákovského kolektivu. Obcházel jsem to  jako učitel  tím, že jsme politickou a organizační činnost Pionýra nahrazoval činností zájmovou. Zakládal jsem zájmové oddíly, jakým byl oddíl  fotografování, nebo šachový, hudební, přírodovědný… Tam se politika schovala za zájmový obsah, což bylo pro děti stravitelnější a přirozenější. Měl jsem s tím jako učitel docela problémy a byl jsem vedením Pionýra, ale i školy kritizován, že uhýbám z vlastního zaměření organizace a nahrazuji to jinou činností. Kritika se zmírnila, když přišly výrazné úspěchy v zájmové činnosti, což se stalo dostatečným argumentem pro pokračování v takovém směru práce i v této organizaci.

    Činnost zájmových organizací je pro děti v každém případě užitečná. Ať  to byl kdysi skauting a jeho zásady uplatňované v Junáku, ale nakonec  i Pionýr přinášel dětem celou řadu užitečných poznatků a zkušeností. Problém byl a je i dnes v tom, že taková činnost do školy v zásadě nepatří a měla by se provozovat mimo její rámec. Tím neříkám, že by nemohla existovat dohoda o propůjčení vhodných prostor školy k provozování takové činnosti, nebo že by učitelé se svými žáky neměli takovou činnost vůbec provádět. Ale nikdy by to nemělo být pod hlavičkou a  v zodpovědnosti školy. Ta by měla být jako opora takových aktivit, které by jinak děti nemohly vůbec provozovat a ve svém volném čase by byly ponechány působení ulice.